Buddy project

Doel

Een zeer belangrijk onderdeel (en leefgebied) van het verkrijgen van zelfredzaamheid, draagkracht en integrerend vermogen van vluchtelingen, is het opbouwen van een sociaal netwerk. Een netwerk kan ondersteuning bieden bij praktische vragen, maar ook steun geven bij het omgaan met emoties, biedt zingeving aan het leven en helpt om te integreren in een maatschappij en binding te voelen met de gemeente en Nederland. Om deze reden willen wij als organisatie bijdragen door het opstarten van een buddy project; deze zal zich richten op de hierboven genoemde kwetsbare doelgroep, waar SVA nu al veel affiniteit en expertise in begeleiding mee heeft.

De buddy’s

De buddy’s zijnvrijwilligers, die betrokken zijn bij de doelgroep en actief zijn binnen de gemeente; om die reden leveren zij een belangrijke bijdrage aan de integratie van onze cliënten binnen Amstelveen en Aalsmeer. Zij laten eenzame vluchtelingen weer kennismaken met activiteiten in de gemeente, om ze op deze manier uit hun sociaal isolement te halen. Zij maken daarnaast uitwisseling tussen culturen (de uitheemse en inheemse) mogelijk en brengen mogelijk bijstelling van beeldvorming tot stand, om hierdoor de sociale cohesie binnen de gemeente te versterken.

Voor het buddy project krijgt SVA financiële ondersteuning via het Oranjefonds.

Persoonlijke verhalen

In het begin van het buddyproject merkte ik dat het contact van beide kanten een beetje spannend was, ik kwam in een huis van iemand die ik nog niet zo goed kende. Al vrij snel verdween de gezonde spanning en kwamen we op een goed gesprek. De eerste twee afspraken was het vooral een nadere kennismaking, de afspraken daarna werd het vertrouwd en spraken we over meer verschillende onderwerpen.

Samen met de cliënten van SvA (nader te noemen: maatjes) hadden we het over onze culturen en daarvan de overeenkomsten en verschillen.  Het doel van het buddyproject is dat de maatjes zich kunnen redden in de Nederlandse samenleving. Dit kan bijvoorbeeld door dagbesteding zoals vrijwilligerswerk of door te weten waar en naar wie zij kunnen gaan met problemen. Het sociaal netwerk vergroten van de maatjes is daarom ook erg belangrijk.

Om dit doel te kunnen bereiken ben ik elke week bij de maatjes thuis of gaan we er samen op uit. Door goede gesprekken, interesse in de ander, een open houding en leuke activiteiten bouw je een vertrouwensband op. Als activiteit gaan we bijvoorbeeld naar het centrum van Amstelveen om winkels te bekijken, naar de bibliotheek of lopen we een rondje door de eigen wijk van de maatjes.

De keuze van de activiteiten hangt af van de maatjes, de begeleiding word daardoor echt persoonlijk.

Ik probeer zo veel mogelijk in te spelen op de interesses van mijn maatjes en bouw daarop een plan om hun zo goed mogelijk te kunnen begeleiden en ondertussen daar ook plezier uit te kunnen halen. Zo zijn er momenten dat we over serieuze onderwerpen praten en momenten waarin we gezellig kletsen en lachen.

Door alle gesprekken over bijvoorbeeld de actualiteit in Nederland, leren de maatjes de Nederlandse cultuur goed kennen. Deze gesprekken hoeven niet te moeilijk te zijn en kunnen bijvoorbeeld gaan over Sinterklaas, de verkiezingen of over hoe je een pizza kan bestellen.

Het leukste aan het buddyproject vind ik dat je iemand echt ziet groeien. Ik begeleid zelf twee maatjes  en zij geven beide aan dat zij veel aan het traject hebben, ze hebben beide vrijwilligerswerk, praten beter Nederlands en weten wat zij kunnen doen op het moment dat er een probleem ontstaat of er een situatie is die zij niet snappen.

Elk persoon is anders, elke cultuur is anders en daardoor is de begeleiding per persoon ook anders en dat maakt het interessant en uitdagend!

Brechje Rudolphus – vrijwillig coördinator buddyproject

Ik ben heel blij met Brechje. Brechje helpt mij met het inburgeringsexamen en we praten veel en gaan samen wandelen. Ik ben heel blij met Brechje. Zij is heel lief en helpt mij goed. Samen gaan wij koken, boodschappen doen, gaan naar het winkelcentrum en we praten samen gezellig en drinken koffie en thee.

Ik leer dingen over Nederland en Brechje leert dingen over Eritrea.

Wij zijn heel blij!

Brechje komt elke week bij mij. Als ik een vraag heb, helpt Brechje mij.

Ik ben heel blij met Brechje, zij is lief.

Maatje vanuit het buddyproject