Taalcoachproject

Doel

SVA biedt in samenwerking met Wereldbuur het taalcoachproject aan. Het doel van het taalcoachproject is vluchtelingen gelegenheid te bieden de Nederlandse taal te spreken met Nederlanders, om zo zelfvertrouwen in spreekvaardigheid tot stand te brengen. Daarnaast helpt het contact met Nederlanders vluchtelingen om hun kennis van de Nederlandse samenleving en cultuur te vergroten.

Het taalcoachproject geeft vluchtelingen in onze regio de kans om met een vrijwilliger regelmatig de Nederlandse taal te oefenen, als aanvulling op het inburgeringsexamen.

Taalcoaching voor de cliënten van SVA wordt mogelijk gemaakt door de vrijwilligers in Aalsmeer en Amstelveen.

Werkwijze

• De taalcoach maakt samen met de cliënt één keer per week, gedurende 1 á 2 uur, een afspraak.
  • De cliënt geeft aan wat zijn/haar vraag- of knelpunten zijn, bijvoorbeeld: conversatie, kennis van de Nederlandse/lokale samenleving; praktische situaties uit het dagelijkse leven naspelen.
  • Aan de hand van de vraag bepaalt de taalcoach voor welke vorm van begeleiding behoefte bestaat. Het belangrijkste is dat de te geven taalcoaching gevarieerd en ontspannen plaats kan vinden.
  • In principe wordt taalcoaching bij de cliënt thuis gegeven, omdat het sociaal contact tussen taalcoach en cliënt hierdoor wordt bevorderd. In het begin voelt de cliënt zich vaak zekerder op eigen terrein en vindt hij/zij het leuk bezoek in eigen huis te ontvangen. In overleg kunnen de afspraken natuurlijk ook bij de taalcoach thuis worden gemaakt of elders (bibliotheek, wijkcentrum).

Aanmelding en begeleiding

• Na aanmelding vindt een kennismakingsgesprek plaats met de taalcoach coördinator.
  • Bij een besluit tot samenwerking zoekt de coördinator een geschikte cliënt. Contactgegevens  worden uitgewisseld.
  • De taalcoach kan altijd met vragen terecht bij de coördinator.
  • Handige tips en ondersteuningsmateriaal zijn beschikbaar.

Lijkt het u leuk om taal coach te worden of wilt u nadere informatie, kijk dan bij Vacatures